Miért érdemes Neuroinkluzívvá tenni a rendezvényeinket?
Az adatok nem hazudnak
A hivatalos statisztikák szerint a neuroatipikus emberek a világ népességének kb. 20 %-át teszik ki, de a szakértők szerint ez a szám közelebb van a 40%-hoz.
A diverzitás tényleg másság
A neurodiverzitás az egyének gondolkodásában, tanulásában és információfeldolgozásában jelentkező természetes különbségekre utal, beleértve többek között az autizmust, az ADHD-t, a diszlexiát, a diszkalkuliát a diszpraxiát (a mozgáskoordináció zavara), az epilepsziát, hiperlexiát, kényszerbetegséget, a Tourette-szindrómát, a Long COVID egyes tüneteit és a szorongásos zavarokat.
A kompenzálás kimerítő
Komoly energiákat emészt fel egy olyan világban boldogulni, amelyet mások számára terveztek, így az alkalmazkodás a hatékonyság és a dolgok élvezetének rovására megy.
Az alábbi szempontokra érdemes figyelni az inkluzivitás érdekében:
ü Az írott információ zavaró lehet és több időt vesz igénybe a feldolgozása. ü A hangok és fények nem csak elvonhatják a figyelmet, de kifejezetten rosszul is eshetnek. ü Az ízek és illatok túl erősek lehetnek, vagy épp ellenkezőleg, érzékelhetetlenek. |
ü Nehéz lehet az adott témára koncentrálni vagy épp egy másik témára átállni. ü A fizikai érzékelések túl intenzívek lehetnek – a termeket túl hidegnek vagy túl melegnek érezhetik, a minták zavaróak lehetnek, és nehéz lehet az ellazult testhelyzet felvétele. ü Ha nem tudjuk mi vár ránk, nehezünkre eshet a sikeres felkészülés. |
Mindezek ismeretében sokat tehetünk azért, hogy rendezvényünk hozzáférhető és élvezetes legyen a neuroatipikus emberek számára is.
A KULCS: a személyre szabottság:
ü Amikor csak lehetséges, biztosítsuk a résztvevők számára választási lehetőséget.
ü Ajánljunk különböző opciókat a rendezvény tartalmával és a résztvevőkkel való kapcsolódáshoz.
ü Biztosítsunk elegendő teret az elvonuláshoz, szünetekhez.
ü Tegyük egyszerűvé számukra egy olyan rendezvény kialakítását, amelyből tényleg profitálnak és tegyük nyilvánvalóvá, hogy elkötelezettek vagyunk egy neuroinkluzív rendezvény létrehozásában.
A KONKRÉT LÉPÉSEK:
A szavak ereje · Kerüljük a metaforákat, a marketing szakzsargont és a túlzásokat minden kommunikációban. · Kommunikáljunk címszavakban, de ajánljunk linkeket további információval azoknak, akik többet szeretnének megtudni. · Használjunk infografikát és képeket a legfontosabb információk közlésére. · Kínáljunk csomagolási listákat és a javasolt öltözéket bemutató stílus-táblákat (mood boards) az utazásra való felkészülés megkönnyítésére. · Biztosítsunk előzetes információs anyagokat, amelyek feldolgozásával betekintés nyerhető a rendezvény tartalmába, jobb felkészülést és hatékonyabb részvételt biztosítva.
|
Alakítsunk ki kellemes környezetet · Az alaprajz kialakításánál gondoljunk a megfelelő mennyiségű közösségi- és pihenőterek létrehozására. · Jelezzük a napirendben a zavaró fény- és hanghatással járó programelemeket, és biztosítsunk ezekhez élő online közvetítést. · Alakítsunk ki csendes zónákat, ahol az egyes előadások online közvetítései követhetők, illetve ahova szükség esetén félre lehet vonulni. · A nagyobb terek dekorációjához használjunk finomabb színeket; pirossal és sárgával csak hangsúlyozzunk. · Hagyjunk elegendő helyet a terem végében az álláshoz, járkáláshoz és nyújtózkodáshoz, hogy a résztvevők jelen lehessenek, de ne kényszerüljenek mozdulatlanságra. |
A változatosság gyönyörködtet · Építsünk be kávészünetet amikor csak lehetséges, a főétkezések esetében pedig engedjük meg a vendégeknek a regisztrációnál, hogy maguk válasszanak a kínált menükből. · Biztosítsunk az ülésekhez feliratozást, hogy az elhangzottakat könnyebb legyen feldolgozni. · Az ajándékozásnál helyezzük előtérbe az érzékszervi komfortot elősegítő ajándékokat: a takarók, otthonos tárgyak, zajszűrő fejhallgatók, játékok és kirakók népszerű megoldások. · Építsünk be hosszabb szüneteket és szabadidős lehetőségeket is a programba, továbbá tegyünk legalább néhány esti programelemet opcióssá. |
Fejlesszük a közösségi érzést és a céltudatosságot · Készítsük fel jól a szervezőcsapatot: határozzuk meg a „mindig/soha” szabályokat, amikhez a teljes munkafolyamat során tartják magukat a munkatársak. · Kommunikáljuk világosan, hogy a rendezvényünk neuroinkluziv és már a regisztrációs folyamat során tegyünk fel kérdéseket, amelyek segítenek rendezvényünk ilyen szellemben való szervezésében. · Különítsünk el „hozzáférési-költségvetést” amelyet a regisztráció során kapott visszajelzések alapján felmerülő, inkluzivitást segítő ügyekre használhatunk fel. · Kínáljunk azonos választási lehetőségeket valamennyi résztvevő számára – az inkluzív tervezés nem alkalmazkodást, hanem újragondolást jelent. · A rendezvény után kérjünk visszajelzést, amit a következő rendezvényünk fejlesztésére használhatunk. |
Forrás: BCD Travel meetings & events