A február 26-i 3 in 1 szakmai nap záróprogramja a MaReSz készülő Fenntartható rendezvényszervezés útmutatója kapcsán folytatott panelbeszélgetés volt, melynek résztvevői: dr. Béldi-Betegh Sándor a Danubius Hotels Zrt. ESG & Compliance Officere; Márkus Éva a MaReSz Titkárság munkatársa, a fenntarthatósági téma felelőse; Pécsi Szabolcs, a HighVibes fenntartható rendezvényügynökség alapító ügyvezető igazgatója; és Semsei Rudolf, a Semsei Gastronomy cégcsoport tulajdonosa, a MaReSz Rendezvénygasztronómia tagozatának vezetője voltak.
A panelbeszélgetés felvezetéseként Márkus Éva elmondta, hogy a MaReSz számára a nemzetközi trendek és szakirodalom folyamatos követése során világossá vált, hogy a fenntarthatósági kérdéseket a rendezvényszervezében sem lehet megkerülni, ezért a Szövetség a folyamat élére állt és minden eszközével segíti a rendezvényszakmát abban, hogy tevékenységét fenntarthatóbb módon végezze. A fenntarthatóság érdekében tett világszintű kezdeményezések és törekvések nem teljesen ismertek még a hazai vállalkozások körében és főleg azzal nincsenek tisztában sokan, hogy miként integrálhatják ezeket az alapelveket a saját tevékenységükbe. Ennek kapcsán kiemelte az ENSZ által megfogalmazott 17 Fenntartható Fejlődési Célt, amelyekre a fenntarthatósági kritériumrendszerek és az ESG jelentések is épülnek. A MaReSz a tavalyi Event Touch konferenciáját már a fenntarthatóság jegyében szervezte, a HighVibes ügynökséggel együttműködésben, és az eseményt követően döntötték el, hogy elkészítik a rendezvényszakma számára a Fenntartható rendezvényszervezési útmutatót, amelyben
· egyrészt mutatnak egy összképet, érintve a fenntarthatóság alapelveit, szabályozási környezetét, a vonatkozó irányelveket, szabványokat és tanúsítványokat;
· másrészt egy kézzelfogható gyakorlati útmutatót állítanak össze, amely valódi segítséget tud nyújtani a rendezvényszervezőknek, helyszíneknek, illetve a kiállítások szervezőinek, kivitelezőinek.
Pécsi Szabolcs, a HighVibes fenntartható rendezvényügynökség alapító ügyvezető igazgatója a beszélgetés során elmondta, hogy a munka helyzetfelméréssel kezdődött, melynek részeként készült egy kérdőíves fenntarthatósági kutatás és folyamatban vannak a MaReSz tagozatvezetőivel készülő mélyinterjúk is. Az előzetes értékelés azt mutatja, hogy bár jelenleg is számos fenntarthatósági jógyakorlatot alkalmaz a rendezvényszakma, a kutatás alátámasztotta a fenntartható rendezvényszervezési útmutató szükségességét. A hazai rendezvényszakma fenntarthatósági szempontból vizsgált működési környezetének feltárása biztosítja, hogy az ágazatban működő valamennyi szereplő számára jól használható kézikönyvet sikerüljön átnyújtani.
Semsei Rudolf, a Semsei Gastronomy cégcsoport tulajdonosa, a MaReSz Rendezvénygasztronómia tagozatának vezetője azt részletezte, hogy mit jelent számára magánemberként, négygyermekes apaként a fenntarthatóság, illetve, hogy a Semsei Gastronomy cégcsoporthoz tartozó vendéglátóegységeknél milyen fenntarthatósági jógyakorlatokat vezettek be, mióta és hogyan működnek együtt pl. az Élelmiszerbankkal. A felvezetésben elhangzott, hogy Semsei Rudolf és a Budapest Party Service Fenntarthatósági Díj különdíjban részesült, mert felelős catering-szolgáltatóként kiemelten fontosnak tartják, hogy törekedjenek a környezet terhelésének csökkentésére, az etikus gasztronómia megteremtésére. A cégcsoport 2023 tavaszán elsőként indította el az országban az ételmentést rendezvényein, Semsei Rudolf tulajdonos a hazai melegétel-mentés rendszerének bevezetésében vállalt úttörő szerepéért a Magyar Élelmiszerbank Egyesület első, hivatalos nagykövete lett. 2024-ben elérte a negyvenezredik adagot a Magyar Élelmiszerbank Egyesület és a Budapest Party Service közös melegétel-mentési programja. Azóta már az 50 ezredik adagot is meghaladták.
A harmadik beszélgetőtárs dr. Béldi-Betegh Sándor a Danubius Hotels Zrt. ESG & Compliance Officere volt, aki arról beszélt, hogy a Danubius Hotels, ESG beszámoló benyújtására kötelezett nagyvállalatként, miként készül fel erre a feladatra.
A 2024. január 1-jén életbe lépett magyar ESG törvény ugyanis előírja, hogy az érintett vállalkozásoknak évente ESG beszámolót kell készíteniük. Ehhez fenntarthatósági szempontú kockázatelemzési és adatgyűjtési tevékenységet kell végezniük, amit nem csak a saját működésükre, hanem a teljes értékláncukra, köztük a beszállítóikra is ki kell terjeszteniük. A Danubiusnak először a 2025-ös évről 2026-ban kell benyújtania ESG beszámolót. Dr. Béldi-Betegh Sándor elmondta, hogy jelenleg ő fogja össze a tevékenységet és a különböző szakterületeken dolgozó munkatársai bevonásával dolgoznak együtt az adatok előállításán, egy a tanácsadócég segítségével.
A szakmai napról készült felvételek, az elhangzott előadások és a panelbeszélgetés hanganyaga is elérhető itt.