Június 4-én teltházas érdeklődés mellett zajlott a MaReSz Rendezvényhelyszín tagozatának szakmai workshopja, amely a filmes piac kulisszatitkait tárta fel a rendezvényhelyszínek előtt. A Hungexpo főépületében megrendezett eseményen Názer Ádám production manager (+36302426218, nazer.adam@gmail.com) vezetett be bennünket a filmgyártás világába: segítségével a rendezvényhelyszínek képviselői mélyebb betekintést nyerhettek a hazai és nemzetközi filmipar működéséről és az abban rejlő üzleti lehetőségekről.
Amiről tanulhattunk:
· A magyar filmes piac jelenlegi helyzete – tartaloméhség, technológiai átalakulás, AI és nemzetközi kihívások
· Árazási gyakorlatok
· Hatékony kommunikáció
· Hogyan tűnhetünk ki a versenytársak közül
Rövid összefoglaló az elhangzottakról:
A magyar filmes piac jelenlegi helyzete – tartaloméhség, technológiai átalakulás, AI és nemzetközi kihívások:
Magyarországon kb. 20.000. fő dolgozik a médiaiparban, és stabil kereslet van a mozgóképes tartalmakra. A nemzetközi piacon kihívást okoz hosszabb távú szerződéseket kötni, vagy akár visszatérő szerződéseket aláírni. Az általános szerződések általában 1-6 hónapig tartanak, nehezen elérhető ez a piac. Az AI megjelenése miatt olyan technológiai változások jöttek létre, amivel folyamatosan tartani kell a "tempót", versenyelőnybe kerül az, akinek sikerül.
Árazási gyakorlatok:
A legfontosabb szereplők a gyártó cégek; hogyha szeretnénk nyitni a filmipar felé, akkor őket kell megcélozni. Magyarországon kb. 50-100 ilyen magyar cég van, és kb. 15-30 fedi le a piac nagyrészét. A teljes költségvetés akár 15-20%-a is lehet a helyszín-stúdióbérlés. Filmes opciózás: minimum 5-10 konkurens helyszín, fontos a hatékony kommunikáció. A filmes költés folyamatosan növekszik, viszont Budapest is egyre drágább. Nagyon fontos egy tartalmas és érthető ajánlatot összeállítani, a jó "portéka" az alapja mindennek. Az árazás hosszútávra szóljon, és legyen átlátható, filmspecifikus, a helyszín adatai, méretei, esetleg extra szolgáltatások legyenek mind benne, illetve angol nyelven legyen, vagy a magyar ajánlat mellett legyen angolul is elérhető.
Konkrét példák a forgatásra bérbe adható ingatlanok árára:
· Nettó 1000-2000 euró/nap: egyszerűbb lakások, földek
· Nettó 1000-5000 euró/nap: igényesebb lakások, éttermek, kulturális központok, közepes villák
· Nettó 5000 euró/nap:(vagy több) exkluzív helyszínek, pályaudvarok, kongresszusi központ, reptér.
Hatékony kommunikáció:
A gyorsaság rendkívül nagy versenyelőny, akár azonnal, 1 órán belül válaszolni kell, illetve, ha nem tudunk rögtön, akkor érdemes érdeklődni, hogy meddig várják a válaszunkat. Ha nem tudunk 24 órán belül válaszolni, előfordulhat, hogy máris egy konkurens céggel szerződik a produkció. A szerződésbe érdemes belefoglalni, hogy amennyiben változtatnak a helyszínen, akkor azt eredeti vagy jobb állapotban kötelesek visszaszolgáltatni. A biztosítás is nyújt egy kis védelmet, de az a legjobb, ha a szerződésben is átláthatóan meg van fogalmazva a helyszínnel kapcsolatos követelés. Mindig legyen írásos kommunikáció, ez a legbiztosabb.
Hogyan tűnhetünk ki a versenytársak közül:
Az ajánlatban érdemes kitérni a helyszín adottságaira, megjelölni a szabad időpontokat, az előnyöket is érdemes részletezni. Nagyon hasznos, ha már eleve elérhető a döntéshozók számára egy fotóalbum, ami kifejezetten a filmes piacnak készült. Érdemes egy olyan albumot létrehozni, ahol nem egyesével kell majd letölteni a képeket (pl: myalbum). Ne legyen torzított, valótlan a kép, a helyszínbejáráson úgyis kiderül. Ha van releváns kapcsolt áru, érdemes az ajánlatba belefoglalni, versenyelőny lehet a komplex csomagajánlat. Ha szezonon kívül kedvezőbb ajánlatokat tud a helyszín nyújtani, azt is átláthatóan kell kommunikálni. Érdemes szakértőkkel dolgozni, vagy kialakítani egy részleget a cégen belül erre a célra
Oktatási tevékenység:
Názer Ádám felhívta a figyelmet a filmesgyakornok.hu weboldalra, mivel sok fiatal érdeklődik a szakma iránt, akik szívesen szereznének tapasztalatot. Ez munkaerőhiány esetén is jó megoldás lehet, sok pozíciót be tudnak tölteni a gyakornokok is. A Nemzeti Film Intézettel van közvetlen elérhetősége, szívesen segít felvenni az Intézettel a kapcsolatot, érdeklődés esetén.
Pál Bianka a Hungexpo Revenue and Studio Sales Directora, a MaReSz Rendezvényhelyszín tagozatvezetője bemutatta, hogy a Hungexpo milyen sokféle módon tudja kihasználni a filmforgatásokban rejlő üzleti lehetőségeket, különösen a szezonon kívüli időszakban. Elmondta, hogy a legkeresettebbek azok a helyszíneik, amiket szinte másra el se lehet adni. Rengeteg bevétel realizálható ezekből, viszont nagyfokú rugalmasságot követel meg a cégtől, mert a filmesek nagyon rövid átfutási határidőkkel dolgoznak. A szakember kiemelte, hogy teljesen más igényei és dinamikája van ennek a piacnak, mint a rendezvényesnek – ez részben jó, mert sokat lehet belőle tanulni, részben pedig nehéz mert más kvalitású embereket kíván meg az értékesítésben és a szervezésben is.